3FM DJ Michiel Veenstra is een actie begonnen tegen de ene minuut die beginnende bandjes krijgen bij DWDD om hun muziek te spelen. Voor mensen die televisionair uitgedaagd zijn, DWDD is De Wereld Draait Door. En voor de mensen die ook niet weten wat 3FM is, dat is de radiozender met populaire muziek van de publieke omroep. Michiel is de actie begonnen op Twitter, hét medium bij uitstek om heden ten dage ergens tegen te protesteren. De hashtag van dienst is #doorrammenbijdwdd.


Michiel heeft dit niet zelf verzonnen, maar hij heeft dit opgepikt van een tweet. De reden dat hij deze actie verder leven ingeblazen heeft, is omdat hij het niet eerlijk vindt dat bandjes hun nummers in moeten korten tot een minuut omdat ze niet langer mogen spelen. Daar zit wat in. Muziek is kunst en je kunt kunst niet comprimeren tot “de essentie”.


Volgens de redacteuren van DWDD moeten de bandjes blij zijn dat ze mogen komen spelen en dat ze met geen mogelijkheid die minuut kunnen verlengen. Die ene minuut kost DWDD al zo’n 200.000 kijkers. Volgens DWDD kost het nog meer kijkers als ze de bandjes langer laten spelen. Ik zou zeggen dat dit een heel interessant experiment is. Dat ze kijkers verliezen kan verschillende oorzaken hebben; de kijkers zijn niet geïnteresseerd in muziek, op een ander net begint iets anders, wat erna komt is niet interessant of de muziek is slecht.


Vooralsnog is er geen bandje geweest dat de handschoen heeft opgepakt en door is blijven spelen en ik zie het zo snel niet gebeuren ook. Ik weet ook niet in hoeverre dit kan. Er zullen vast wel contracten getekend moeten worden waarin ze beloven zich aan de minuut te houden en als dat niet zo was dan zal het zeker het geval zijn nadat deze actie begonnen is. Bovendien zal er wel iemand achter de knoppen zitten die het geluid weg kan draaien. Het enige dat je dan nog hoort is de drummer en eventueel de zanger. De vraag is ook wat je er als beginnend bandje aan voordeel uit kan halen. Naamsbekendheid? Vast. Maar ze zullen vast ook bedenken dat er ook een negatief labeltje aan hen gehangen wordt en de angst daarvoor zal de meeste bandjes ervan weerhouden dit te doen.


De reacties op de actie zijn niet allemaal even positief. Zo zijn er mensen die zeggen dat bandjes blij moeten zijn met deze gratis reclame. Als mensen het leuk vinden dan gaan ze vanzelf wel verder zoeken naar meer van deze band. Bovendien is het een praatprogramma, naast dat het natuurlijk voornamelijk de grote Matthijs van Nieuwkerk-show is. Aan de andere  kant krijgt het ook bijval. Musicmaker haakte als eerste hierop in en beloofde het bandje dat dit als eerste doet een interview. Deze week maakte Dagblad De Pers gratis reclame voor zichzelf en beloofde een interview en vermelding op de voorpagina. Een tweet wordt een actie, een actie wordt een hype en iedereen probeert er zijn eigen commerciële slaatje uit te slaan.


Zo niet Michiel Veenstra. Die heeft er weinig bij te winnen. Hij heeft beloofd het bandje dat dit doet een uur lang non-stop in zijn radio-show te draaien. Dat is toch aardig. Verder zit er niet veel achter. Hij doet het alleen omdat hij vindt dat je een band of artiest niet kan vragen om hun werk tot een minuut in te korten. Het is geen pleidooi voor een muziekprogramma op tv. Logisch, Michiel is een radioman, die heeft daar verder geen boodschap aan. Ik vroeg me alleen af wanneer zijn radio-show wordt uitgezonden. Dat blijkt elke werkdag te zijn, van 19:00 tot 22:00. Daar zit een groot deel van de uitzendtijd van DWDD in, namelijk van 19:30 tot 20:25. Mijn cynische geest vraagt zich dan meteen af of het dan toch niet geheel onbaatzuchtig is?